Kenapa Layan Drama Korea?


Assalamualaikum wbt.

Sebelum itu, izinkan saya membahasakan diri sebagai "aku" supaya lebih dekat di hati korang. Haha.

Nak dijadikan cerita. Waktu sekolah dahulu, kawan perempuan aku kebanyakkannya minat band daripada korea a.k.a KPOP.

Waktu tu aku tak faham kenapa dan sebab apa mereka minat. Sebutlah Super Junior dan sebagainyalah. Semua benda mereka tahu.

Ada gak yang fanatik. Semua benda pasal KPOP dia beli. Daripada dvd, baju, keychain dan sebagainya. Gila tak gila peminat KPOP ni?

Sampaikan kalau ada orang "kutuk" artis KPOP mereka, mereka boleh lancarkan perang woo. Tak tercapai akalku. 


Minat Drama Korea Je

Secara jujurnya, aku tak minat kumpulan penyanyi KPOP ni. Tetapi aku minat jugak beberapa penyanyi seperti UI, Kim Jong Kok.

Banyak dah drama korea yang aku tengok. Antaranya ialah Coffe Prince, You'r My Princess, I Hear Your Voice, My Sassy Girl dan banyak lagi.

Macam mana aku boleh layan drama korea? Semua bermula daripada Running Man.

Running Man Yg Lawak.



Semua orang tahu yang Running Man ni satu rancangan realiti show yang lawak dan mencuit hati. Kan Running Man ni suka jemput pelakon dalam rancangan dia.

Sebab itu lah aku mula mencari drama korea sebab awek korea (pelakon) ni kiut miut. Haha.

Kenapa Layan Drama Korea?

1. Jalan Cerita Yg Menarik.


Drama korea ni dia tak macam drama Melayu. Korang pernah tengok drama I Hear Your Voice dan You Who Came From Star? Tengok jalan cerita dia? Best kan?

Jauh sangat berbeza daripada drama Malayu yang siang malam pasal cinta, anak orang kaya, pasal datuk datin, rasuah, gaduh, dengki, bunuh santau.

Tak bosan ke? Naik jemuh dah aku. Haha.

2. Pelakon Yg Kiut


Perkara ni memang tak dinafikan lah. Tak kisah lah plastik ke tidak tapi mimik muka diorang tu ada.

Baru-baru ni aku minat Lee Bo Young, yg dalam gambar. Entah kenapa. Haha.

3.  Mengimbau Suasana Persekolahan.


Drama diorang ni memang ceria selalu. Kadang-kadang lawak. Yang paling penting, kebanyakkan drama Korea ni suasana dia di sekolah.

Aku suka sebab sekolah kat Malaysia tak macam sana. Jadi, kita boleh tahu kehidupan pelajar di sana walaupun dalam drama. Malaysia ada ke drama macam ni?

Biasa la. Dalam drama semuanya indah. Ahaks.

Drama My Sassy Girl juga sangat menarik!! Si awek bantu si jejaka untuk belajar. Lepas tu, diorang khawen masa sekolah. Memang tak rugi layan.

4. Bahasa Korea Yg Kiut Miut



Aku rasa bahasa Korea ni satu bahasa yang unik, menarik dan ada gaya tersendiri. Cara diorang bercakap tu yang buat aku tertarik dan layan drama korea disamping jalan cerita yang best. Aku rasa korang pun rasa apa yang aku rasa.

Selepas tengok drama korea, aku rasa nak belajar bahasa Korea pulak. Tapi sekarang ni, aku dah belajar Bahasa Jepun. Nanti bercelaru la pulak.

Tak pasal-pasal campur aduk korea dan jepun.

" Anyong haseyo. Watashi wa Amirul desu. Kamsahanida.."

 Haha.

Aku rasa tu kot. Aku suka jalan cerita drama korea yang tak bosan, menarik dan menguji minda. Ada satu drama tu.

Ha! Doctor Stranger. Aku cadangkan korang tengok drama ni. Memang best layan. Selain itu, bahasa diorang, pelakon dorang dan makanan diorang yang buat aku nak layan drama korea. Haha.

Tapi, aku bukanlah fanatik KPOP. Cuma sekadar peminat drama sepertimana aku minat drama Jepun dan movie English.

Dah habis dah.

Kamsahanida! Arigato gozaimasu!! :)

p/s: Korang pulak? Kenapa minat Drama Korea??

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »

2 comments

comments
15 October 2014 at 13:32 delete

Drama korea pertama yg saya tengok adalah Three Daddy with One Mommy dan salah seorang pelakon dia adalah Jae Hee yg berlakon dlm My Sassy Girl. Artis Korea yg saya minat sorang je Yoo Jae Suk dan saya setuju dgn semua yg awak tulis kat atas.

Reply
avatar
16 October 2014 at 01:46 delete

Tak pernah tengok lagi drama tu. Best tak?

Terima kasih atas komen anda! :)

Reply
avatar